KORG OT-120 Orchestral Tuner - Kromatisk stämapparat
Kromatisk stämapparat av högsta kvalité för den professionella orkestern.
OT120 har ett robust aluminiumchassi, en upplyst LCD-display med en analog visare, tydliga knappar och ett rejält vred. En lättanvänd men otroligt avancerad stämapparat för stråk- och blåsinstrument. Du kan välja om du vill koppla in ditt instrument i teleingången eller använda den inbyggda mikrofonen. Den har även en utgång som vid användning med kabel skickar instrumentljudet igenom stämapparaten och vidare till en förstärkare eller mixer.
Modellen är transponerbar samt har 12 olika, valbara temprament för att hela orkestern ska kunna använda samma stämapparat med ett perfekt resultat.
På baksidan finns ett litet stag som man kan fälla ut för att kunna placera den stabilt på en bordsskiva med en bra vinkel upp mot dig.
Det ingår en liten mjuk tygväska så du säker ska kunna transportera din OT-120.
Stämapparaten drivs av 2st AAA-batterier eller med en 9V-eliminator (ingår ej). Batteritiden kan vara upp mot 100 timmar beroende på vilken batterikvalité som används.
Olika lägen!
Du kan välja Auto-läget då stämapparaten själv känner av pitchen på tonen du vill stämma och guidar dig rätt. I detta läge kan du dessutom ha tre olika känsligheter, Slow, Medium och Fast där nålen reagerar olika snabbt, du väljer helt enkelt vilken hastighet som passar dig bäst. Du kan även välja det manuella läget där du själv anger vilken ton du vill stämma till.
Sound Back mode
Stämapparaten är utrustad med Korg's patenterade Sound Back-läge där OT-120 i sin inbyggda högtalare spelar upp den referenstonen som ligger närmast den ton du spelar. Även visarnålen är med här för extra tydlighet.
Denna funktion kräver att man använder kontaktmikrofonen CM-200 som säljs som ett tillbehör.
Stäm med referenston
Är ni flera som ska stämma efter samma grundton så kan man använda den inbyggda högtalaren så ni alla hör tonen. Volymen kan justeras i två olika nivåer och referenstonen är valbar över fem hela oktaver, C2 (65,41 Hz) till C7 (2093 Hz).
Specifikationer OT-120:
- Färg: Silverfärgad
- Material: Chassi av aluminium
- Omfång: Kromatiskt A0 (27,5Hz) - C8 (4186Hz)
- Precision: +/- 1 cent
- Kalibrering: A4 = 349 – 499 Hz i steg om 1Hz
- Display: Bakgrundsupplyst LCD med analog visare
- Stämningslägen: Auto (Slow, Medium, Fast), Manuell, Sound Back
- Inbyggd mikrofon
- Referenston: C2 (65,41 Hz) – C7 (2093 Hz)
- Tonprecision: +/- 1,5 cent
- Input: 6,3mm monotele
- Output: 6,3mm monotele
- Storlek: 74 x 120 x 36mm
- Vikt: 193g
- Drift: 2st AAA-batterier eller 9V eliminator (ingår ej)
- Batteriets livslängd: upp till 100h drift beroende på batterityp
- Batteri för funktionstest ingår
- Passar: Blås- och stråkinstrument
- Använd mätaren på displayen eller referenston
- Mikrofoningång för kontaktmikrofon CM-200 (ingår ej)
- Mjukt fodral ingår
KORG - Innovation sedan 60-talet
Korg grundades i Japan under det tidiga 60-talet av Tsutomu Katoh och hans kollega Tadashi Osanai. Företaget hette från början Keio Electronic Laboratories och flyttade in i sina första lokaler 1962. Namnet Keio valdes eftersom det innehöll initialerna i de båda grundarnas efternamn. Det var också namnet på den järnvägslinje som passerade precis utanför fönstret på deras verkstad.
1963 introducerades Katohs och Osanais förstlingsverk Doncamatic DA-20, en elektrisk rytmbox baserad på ett system med roterande diskar. DA-20 fick en efterföljare i DA-11, en allt igenom elektronisk DoncaMatic-modell.
Ett par år senare kontaktades Katoh av Fumio Mieda, en ingenjör som ville bygga en ny typ av orgel. Till skillnad från de flesta av dåtidens orglar var Miedas version programmerbar. Även fast han själv använde ordet orgel hade Mieda i praktiken konstruerat en synthesizer. Femtio exemplar tillverkades och såldes under det nya namnet Korg som var en sammandragning av namnet Keio och Organ (engelska för orgel, som bekant).
Under 70-talet utvecklade Korg en mängd synthesizermodeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble och MS-20. Företaget begränsade sig inte bara till olika synthesizers. 1975 lanserade man världens absolut första stämapparat i fickformat, WT-10, en produkt som sedan dess fått otaliga efterföljare.
1981 kom PolySix, en synthesizer som var unik såtillvida att den var både programmerbar, polyfonisk och (kanske viktigast av allt) så billig att i stort sett vem som helst hade råd att köpa en. Ytterligare ett stort utvecklingssteg togs 1988 med Korg M1, en synthesizer som innehöll realistiska samplingsbaserade ljud, trummaskin, sequencer och digital effektenhet, allt kombinerat i ett instrument - världens första workstation, kort sagt.