En gitarr där det är uppenbart att Joe tänkt ton, spelkomfort, bredd och mer ton.
Med mediumoutput mickar (tänk modern PAF), ett high-pass filter (treble bleed, som gör att diskanten inte försvinner när man skruvar ner volymen) på en push/pull pott på volymkontrollen och en splitt för stall och halsmick på en push/pull på tonkontrollen kan man locka en häpnadsväckande mängd ljud ur gitarren. Den kraftigt skulpterade, nästan droppformade (sett från sidan), kroppen ger en enorm spelkomfort och det är lätt att stå, eller sitta, och spela utan att märka hur timmarna rinner iväg. En fulländad signaturmodell till en fulländad gitarrist.
Joe har alltid tyckt att de två extra banden på en 24 bands hals har flyttat halsmicken för närma stallmicken och bort från vad han anser vara halsmickens "sweet spot".
Men efter en massa laborerande med olika mickar och test med att byta ut halsmicken mot en humbucker i singlecoilformat hittade han en lösning på att få de halsmickljud han ville åt trots en 24 bands hals. Att halsen har fler band har även gjort att formen på den undre cut-away har gjorts lite djupare in i kroppen. I övrigt är den i både ljud och spelkänsla som de vanliga JS gitarrerna.
En förändring från JS2400 modellen (som var den första JS 24 bands modell som kom ut) är att JS2410 har en Al kropp istället för den Basswood (Lind) Joe tidigare använt.
Halsen är en 3-bit lönn/bubinga hals med en Rosewood greppbräda bandad med 6105 band som fått Ibanez Prestige Fret Edge Treatment.
Halsen har en profil Ibanez kallar JS och som är rundare och mer C formad än till exempel Wizard halsar. Även greppbrädan är mer väld, mindre platt, än Wizard halsar.
Spec:
• 3-delad Lönn/Bubinga hals med Rosewood greppbräda.
• Abalone hals inlägg.
• Al kropp.
• W/6105 bandstavar.
• Ibanez original EDGE stall.
• DiMarzio Satch Track (H) hals mik.
• DiMarzio Mo Joe (H) stall mik.
• Hi-pass/treble bleed filter på push/pull på volymkontrollen.
• Coil tap på push/pull på tonkontrollen.
• Ultralite UTA20 svajarm extra utöver den vanliga armen.
• Chrome hardware.
• Levereras med etui.
Halsen:
• Scale: 648mm/25.5".
• Width at Nut: 42,8mm.
• Width at Last Fret: 56.4mm.
• Thickness at 1st: 20mm.
• Thickness at 12th: 22.3mm.
• Radius: 250mmR.
Mickarna är DiMarzio, Joes signatur humbucker Mo' Joe i stallet och The Satch Track i halsen.
Kopplade på en 3-läges toggle swicth med gemensam ton och volymkontroll.
Både volym och tonkontroll är push/pull pottar med en treble bleed som kopplas in om man lyfter upp volymkontrollen och en splitt för stallmicken på tonkontrollen.
En treble bleed (highpass filter) är ett filter som gör att diskanten blir kvar även när man skruvar ner volymen. På en vanlig volymkontroll så försvinner diskanten mer och mer ju mer man skruvar ner volymen. Båda delar är väldigt användbart, men här har man alltså båda möjligheterna tillgängliga.
Lägena man kommer åt på switchen är.
Med tonkontroll nere.
1. Stallmick i serie*
2. Stallmick i serie + halsmik
3. Halsmick
Med tonkontrollen uppe.
1. Splittad** stallmick
2. Splittad stallmick + halsmick
3. Halsmick
* Serie, båda spolarna på micken är kopplade i serie efter varandra och micken ger så mycket output och kraft den är designad för. Läser du om micken på tillverkarens hemsida så är det detta läge som blir beskrivet. Micken är då brumutsläckande och helt tyst.
** Splittad, att micken är splittad betyder att en av mickens två spolar stängs av och blir en singlecoil (bara en aktiv spole). Det gör att man får hälften av den output och kraft micken har när spolarna är kopplade i serie. Micken förlorar sin brumutsläckande förmåga när en spole stängs av. Men läge 2 och 4 är brumutsläckande och tysta då den aktiva spolen på stall (läge 2) eller halsmick (läge 4) är kopplad i parallell med mittmicken.
Det ger ett svagare, ljusare och mer öppet ljud med en renare, tydligare och fastare bas. Ett ljud som passar väldigt bra till rena och halvdistade ljud (eller för all del, att öppna upp även ett hårt distat ljud). Eftersom bara en spole är aktiv kan man välja om man vill ha den aktiva spolen mot stallet eller mot halsen, vilket påverkar hur den låter, varmare närmare halsen och ljusare närmare stallet (kräver att man fysiskt vänder micken i gitarren).